Markaların sosyal medyada var olması avantaj mı, dezavantaj mı?

tuhop - sosyal medyada olmak

Bundan tam 7 yıl önce ne dijital ajanslar, ne de sosyal medya ajansları vardı.

Geçtiğimiz 3-5 yılda kedi yavrusu gibi türeyen sosyal medya ajansları, markalara geleneksel medya ilişkilerinin yanında farklı ve daha verimli bir yeni medya iletişimi hizmeti veriyor mu? Markalar, Facebook ve Twitter gibi ağlarda var olarak kurumsallığına pozitif katkı ve portföyüne yeni müşteriler ekleyebiliyor mu? Veya hedef kitlesini istenilen algı düzeyinde tutabiliyor mu? Sosyal ağlarda var olmak avantaj mı? dez avantaj mı?

tuhop - sosyal medyada olmak

Markalar sosyal medyada var olarak aslında, kurumsal itibarını internette futbol topu gibi kullanıcıların ayağına bırakıyor. Marka hakkında küçük bir sorun yaşayan müşteri hemen sosyal ağlarda kötüleme kampanyalarına soyunuyor. Facebook'ta sayfa açıyor, Twitter'da "tt" için uğraşıyor, Google'dan blog açıp herşeyi çarşaf çarşaf yayınlıyor. Bu da yetmezmiş gibi üstüne markanın sosyal ağlardaki hesaplarını olumsuz ifadeler(küfürler) bombardımanına tutuyor. Bunu duyan bir çok kullanıcı markanın açıklamalarından çok, kullanıcının sözlerine itibar ediyor. Bir markanın sosyal medyada var olması, fotoğraflar yayımlaması, etkinlikler oluşturması, kendisi hakkında bilgiler paylaşması, "liker"ların ne kadar umrunda?

Türkiye'de faaliyet gösteren ve sosyal medya ajansına bir sürü para vererek "beni Facebook'ta yaşat abi" diyen markalar, ortalama 10 bin "liker"a sahip. Bu "liker"ların her birinin ortalama "200" arkadaşı var. Bu 200 arkadaştan 120'si günde en az 3 paylaşımda bulunuyor. Oluşacak sirkülasyonu da düşünürsek, bir kullanıcının duvarında 3 dakikada bir "haber" paylaşılıyor (detaylar sıkıcı, direk istatsitik en iyisi). Bu haberlerin yüzde 70'i komedi içerikli haberler, yüzde 20'i kişisel iletiler, yüzde 10'u ise fotoğraflar. Peki markalara soruyorum; Sizin günde "günaydın arkadaşlar, iyi akşamlar arkadaşlar, keyifli haftasonu arkadaşlar, sıkıldınız mı, o zaman bir büyük iyi gelir arkadaşlar" demek bu paylaşımlar arasında ne kadar yer bulur? Sosyal medyada var olarak ulaştığınız kişi sayısı, sizi geleneksel medyada harcadığınız paradan tasarruf yaptırıyor mu? Sosyal medyada hedef kitleyle kurduğunuz direk bağlantı ne kadar verimli? Bir kere sosyal medyada var olmak için, sosyal medya ajansına para ödeyeceksiniz, Facebook'ta açılacak olan sayfada yer alacak "aplikasyonlar" için ortalama 8-10 bin dolar ödeyeceksiniz, üstüne üstlük direk bağlantı kurduğunuz "liker"lardan en küçük bir sorunda azar işiteceksiniz, sizi anlamak mümkün değil.

Markalar, sosyal medyada var olmayı marifet sanıyorlar. Biz sosyal medyadayız, biz tüketici ve müşterilerimizle direk bağlantıdayız diyorlar. Peki, hiç düşündünüz mü müşteri hizmetlerini aradığınızda neden ulaşamıyorsunuz? saatlerce markayla bağlantı kurmak için bekletiliyorsunuz hala? sizi reklamlarla, "cingıllarla" sinir ediyorlar; fakat, sosyal medyada direk bağlantıdalar. neden? çünkü gerçek yaşamda sizi önemsemiyorlar, sanal yaşamda ise, göz boyuyorlar.

Deneyimli bir gazateci-yazar ve iletişimci der ki; "sosyal medya, geleneksel medyanın bir parçasıdır, yıllar geçtikçe yeni teknolojiler ortaya çıkacaktır. Çıkan her teknoloji için yeni bir şirket ve yeni bir ajans kurmak markalar için israftır. 70'li yıllarda yapılan halkla ilişkiler faaliyetleri, yazılı basınla sınırlı idi. Fakat, televizyonlar çıktığında ve yaygınlaştığında, Televizyon medya ajansları kurulmadı. Eksiklik hissedildi mi? Hayır. Aslında sosyal medya, geleneksel medya ilişkilerinde bir bölüm olarak değerlendirilmeli. TV, gazete ve derginin yanında sosyal medya olarak yer almalı, bunun için tonlarca para harcamak, israfın ötesine gidemez. Sosyal medyada hedef kitleye ulaşmak, binlerce bilgi ve enformasyonun yer aldığı yerde görüldüğü kadar kolay değildir. Sizi "like" eden bir kişi aslında takip değil, el alışkanlığından dolayı takip eder".

Markaların ve bireylerin internette güvenliği ne durumda?
Kolorado Üniversitesi'nden kirk Hallahan der ki, internette ve sosyal ağlarda oluşturduğunuz hesaplar, aslında somut varlığınıza giden bir yoldur. Sosyal yaşamınızdan, internete döşediğiniz bu yoldan, istenmeyen sonuçlar çıkabilir. Bu hem bireysel kullanıcılar için, hem de markalar için büyük tehlike oluşturmaktadır. Normal yaşamda elinde silah olan terör örgütleri, aynı şekilde internette de mevcut. Siber saldırılar, hekırlar, tüm bilgilerinizi çalmak için elinde fare bekliyor aslında. Sosyal ağlarda da bu durum, rakipler tarafından oluşturulan saldırı timleri olarak ortaya çıkabilir. Çarşaf, çarşaf serdiğiniz bilgileriniz, resmi hesaplarınız, sokaklara saçılmış gibi internetin derinliklerine saçılıyor. Dikkatli olun.

tühöp platformu – ali@ – tuhop.net
markaların sosyal medyada var olması avantaj mı? dezavantaj mı? – tuhop, sosyal medyada markalar, avantaj, dezavantaj, tühöp, halkla ilişkiler

İlgili

Yazar: Konuk Yazar

Wolkanca sitesine Konuk Yazar olan, dışarıdan kendi yazılarını ekleyen bir kişi.

“Markaların sosyal medyada var olması avantaj mı, dezavantaj mı?” için 1 yorum

  1. yazının büyük bir bölümüne katılıyorum.

    bu medyanın doğuşunda olan bir insan olarak, bence “sosyal medya” kendi değerlerini kaybedip klasik medya haline döüştüğünde yani bir gün klasik medyadan daha çok para kazanılan bir mecra olduğunda benim gibi insanlar, benden sonrakiler başka bir mecra bulacaklar ve buna sosyal medya diyecekler. çok uzak da değil bu tarih bana göre.

    time dergisinin kapağında -you- yazmasından bu yana 6 yıl geçti, sosyal medya dedikleri dalga bana göreneredeyse bitti, sonraki diji-sosyal dalga akıp üstümüze üstümüze geliyor ve gelecek nesil orada olacak.

    teknoloji kendi kültürünü yaratıyor, tüm yerel kültürler bundan etkileniyor. dünya tek bir ülke gibi oluyor, bir şey dünyanın her yerinde çok hızlı olabiliyor, eskiden bunu sadece abd yapabilirken(şu anda nispeten öyle) dünyanın diğer bölgelerinden çıkan şeyler de hızlı yayılabilecek durumda.

    değişim gittikçe hızlanıyor ve eskiyi korumanın anlamı kalmayacak, ben de gelen o yeni şeyin içinde olacağım mutlaka(fikirsel olarak).

    saol.