Arama motoru optimizasyonu

Geçen gün bir arkadaşım –yaw Volki senin sitede amma index var be abijim bir sürü meta etiketi falan nedir bu ne anlama geliyor bunlar? diye sordu, bende sana güzel bir cevap yazacağım yarın okursun dedim.

Öncelikle SEO (Search Engine Optimization) nedir onu bir anlayalım. SEO İngilizce karşılığı olan "Search Engine Optimization" veya "Search Engine Optimizer" kelimesinin kısaltmasıdır, Türkçe olarak "Arama Motoru Optimizasyonu" anlamına gelir. Site yada sayfanız için yaptığınız her türlü optimizasyon işlemin genel adı da denile bilir. Site veya sayfalarınızın arama motorları(Google, Msn vs.) tarafından daha kolay bulunup indekslenmesi ve arama sonuç sayfalarında(SERP) üst sıralarda çıkmasını sağlamak amacıyla site veya sayfalarınıza uygulanan işlemlerdir.
Sitenizin içeriği ne kadar iyi olursa olsun, insanlara bunu tanıtamadıktan sonra yapılan tüm emekler, boşa gitmektedir. Sitenizi insanlara tanıtmanın en kolay yolu arama motorlarıdır.


Arama motorlarında da hak ettiğiniz doğru yeri alabilmek için, "Search Engine Optimization" kurallarını bilmek ve sitemize uygulamak gerekmektedir. Her Arama motoru kendi sıralama algoritmasını geliştirmekte ve bunu bir sır gibi saklamaktadır. Özellikle Google insanların arama algoritmasını çözmesini istemediğinden dolayı belli aralıklarla algoritmasını degiştirmekte ve bilinen tüm teorileri çürütmektedir. Google webmasterlara yapması gerekenleri ve yapmaması gereken optimizasyonlarını Webmaster Guidelines sayfasında belirtmektedir. Arama motorlarında sıralamayı belirleyen 2 temel faktör vardır.

Bunlar;

  • On Page Faktörler : Sayfa üzerinde (Sayfada) yapılacak optimizasyon işlemi ile bizim elimizde olan faktör.
  • Off Page Faktör : Bu da sayfa harici, bizim elimizde olmayan etken. Bu da sayfaya başka sitelerden verilen linklere bağlı etken. Pagerank faktörü dedigimiz etkendir.

On Page Faktörlerin en temeli olan meta tagları inceleyelim:

<title>Wolkanca.Com – arama motoru optimizasyonu</title>
title : Sayfanın ana konusu yada temel açıklaması. Arama motorları için en önemli meta <title> etiketidir. 80 karakteri geçmemesi gerekmektedir.80 karakterden sonrası arama motorları tarafından (ingore) görmezden gelinir.

<meta name="description" content="VoLKaN YILMAZ kişisinin internet serüveni">
description : Sayfanın tanımıdır .200 karakteri geçmemesi gerekmektedir.

<meta name="keywords" content="blog, weblog, google, turkish, blogger, wordpress, blogcu, haber, resim, link, futbol, hayat, evet, yes, cola cola, microsoft, sohbet, fenerbahce, iddaa, spaces, forum, wolkanca, volkan">
keywords : Arama motorları için sayfa içeriğini tanımlayacak sözcükler. Kelimeler arasında mutlaka virgül olması gerekmekte ve 20 kelimeyi geçmemesi gerekmektedir.Çok fazla kelime eklerseniz sitenizi spam yapıyor diye arama motorları aşağı sıralara çeker. Aynı kelimeyi defalarca tekrar etmekte spam sayılmaktadır. "program program program " gibi yazmak yerine "program, programlar, program download, pırogram, pırogıram, pirogram" şeklinde yazım yanlışlarını yapacak kişileride düşünüp, bu kişilerinde sitenizi bulmasını sağlayıcı kelimeleri yazmak fayda getirmektedir. insanların %15 kadar bir kısmı yazım yanlışı yapıp arama yaptığı, arama motorları tarafından açıklanmıştır. Diyelim ki online şemsiye satışı yapan bir sitesiniz, Keywords kısmına şemsiye ile ilişkili kelimelerin yanına mutlaka "şemşiye" kelimesini de eklemek gerekmektedir. Her 100 kişiden 15 kişisi şemşiye yazacaktır. Bu kişileride elinizden kaçırmamak için yada rakip sitelere kaptırmamak için mutlaka yazılmalıdır.

<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=windows-1254">
charset=windows-1254 : tarayıcı Windows'ta Türkçe karakter seti kullanır.

<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-9">
charset=iso-8859-9 : tarayıcı Windows dışı uygulamalarda Türkçe karakter seti kullanır.

<meta http-equiv="refresh" content="10; URL=dosya.html">
İsmi belirtilen dosya 10 saniye sonra otomatik olarak yüklensin.

<meta name="abstract" content="Blog ( bence ) Nedir">
abstract : Arama motorları için sayfa içeriğini tanıtan tek bir cümle (description yerine tercih ediliyor)

<meta name="author" content="VoLKaN YILMAZ">
author : sayfayı hazırlayan kişi yada kurum.

<meta name="classification" content="Internet Marketing">
classification : Sayfanın kategorisi en fazla 2 kelime içermesi önerilir.(Politics, Finance, Business, web hosting gibi)

<meta name="copyright" content= "28 eylül 2005 Wolkanca.Com">
copyright : programın yayın hakkının sahibi

<meta name="distribution" content="Global / Local">
distribution : Sayfa içeriği kime hitap ediyor (Yerel, Genel)

<meta name="content-language" content="tr">
language : Sayfada kullanılan dil.

<meta name="rating" content="General / Mature / Adult">
rating : Sayfa içeriği kime yönelik.Eger herkese yönelikse "All" yapılmalıdır.

<meta name="resource-type" content="document">
resource-type : Sayfa içeriğinin tipi (doküman)

<meta name="robots" content="index, follow">
robots : Robotun nasıl çalışacağını belirtir
index / noindex : sayfayı arşive alır / almaz
follow / nofollow : sayfaya bağlı diğer sayfaları da tarayıp endeksler / endekslemez
imageindex / noimageindex : resimleri endeksle / endeksleme
imageclick / noimageclick : resim linklerinin endeksle / endeksleme
archive / noarchive : sayfayı arşivine al / alma (Google için özel)
all : sayfanın her şeyi arşive alınır

<meta name="revisit-after" content="7 days">
revisit-after : Robot sayfayı 7 gün sonra tekrar ziyaret eder.

<meta http-equiv="cache-control" content="no-cache">
cache-control: sayfa arama motoru tarafından arşivlenmez.

<meta http-equiv="expires" content="14 feb 2006">
<meta http-equiv="expires" content="0">

duyurduğunuz aktivitenin tarihini belirtir. Tarihe yaklaştıkça arama motorları sayfanızı daha üst sıralarda listeler. Tarih geçtiğinde artık bu sayfa listelenmez. Sitenizin özel bir gün için bölümü varsa örneğin 14 şubat bu kodu kullanmanız fayda sağlar.

<meta http-equiv="pragma" content="no-cache">
sayfa cache'e atılmaz, her tazelendiğinde kaynağından yeniden okunur.

<meta http-equiv="reply-to" content="patron@wolkanca.com">
sayfayla ilgili e-postaların gönderileceği adresi belirtir.

<meta http-equiv="window-target" content="_top">
sayfanın bir frame içinde açılmasını engeller.

Sitenizin standartlara uygun olup olmadıgını buradan test edebilirsiniz.

Örümcekler, sitenizi gezerken sayfa kodlarını yukardan başlayarak aşağıya doğru satır satır okuyup işlerler. Örümcekler özellikle kaynak kodunun üst kısmında bulunan satırları daha çok dikkate alırlar. Gerçek hayatta ki bir hikayeyi düşünürseniz, hikayede asıl anlatılmak istenen konu giriş bölümündedir, gelişme ve sonuç bölümleri asıl konuyu destekleyici ve daha az öneme sahip bölümlerdir.
Arama motoru programlayıcıları da bunu düşünüp, şu mantığı geliştirmişlerdir. Bir sayfanın asıl içeriği yada anlatılmak istenen bölümü üst bölümleridir. Bu sebeple bir sayfada yukarıdan aşağı gittikçe ve soldan sağa doğru gittikçe içeriğe verilen önemin azaldığını varsaymaktadırlar. Eğer sitenizin en önemli olan bölümü olan üst taraflarına gereksiz meta tag doldurursanız sitenizin asıl vurgulamak istediğiniz bölümlerine verdiğiniz önemi azaltmış olursunuz. Google gibi büyük arama motorları zaten pek fazla önemsememektedir (bu da yine bir teori ) kesin bilinmiyor ama bir sayfa için en iyi Meta tag SEO Optimization için;
title
description
keyword
charset=iso-8859-9

yeterli meta taglardır. Siz aksini belirtmedikçe zaten sitenizdeki linkleri index, follow yapmaktadırlar. Sitenizin belli bir pr değeri yoksa yada çok sık güncellenmiyorsa, siz istediğiniz kadar "revisit-after=1 days" yapın arama motorları gelmiyor.

Optimazsyon hakkında birkaç bilgi daha
Bir sitenin arama motorlarında üst sıralara çıkabilmesi için birkaç özelliğe ihtiyacı vardır.
Bunlar;

  • Meta tagların uygun şekilde düzenlenmiş olması ve alt sayfaların SEO sunun yapılmış olması.
  • Özgün kopya olmayan içerik.
  • Backlink: Yani diğer sitelerden almış olduğunuz linkler. Backlinkler pagerankin temellerini oluşturmaktadır. Ne kadar çok sitenize link verilirse siteniz Google'ın gözünde o kadar popüler gözükecek ve Google sitenizi üst sıralarda çıkartacağı gibi pagerank değerinizde yüksek bir değer olacaktır. Örnek vermek gerekirse Firefox gibi sitelerin prleri yüksektir, neden? Çünkü bu sitedeki yazılımlar insanlığın faydasına ve ücretsiz olarak sunulmuştur.Bu sayede Firefox sitesine binlerce backlink alacaktır bu da sitenin popüler olmasını sağlayacaktır.

Kolay gelsin 😉

Volkan Yılmaz tarafından yayınlandı

Volkan Yılmaz #SEO, Digital Marketing, Growth Hacking #wolkanca volkan@volkanyilmaz.com.tr

“Arama motoru optimizasyonu” için 12 yanıt

  1. açıklayıcı ve güzel bir paylaşım..herşeyin başı emektir.emek verdikten sonra başarı gelicektir.

  2. selam size birşey danışacağım googleda benim sitem var ama 1 e gelmiyor bana yardımcı olurmusunuz msn adresim :net_work36{.}hotmail.com lütfen çok acele msnde görüşürsek çok iyi olur iyi günler

  3. yazılalı bayağı olmuş ama yine de birşeyi merak ediyorum. örneğin google sidemap generator kullandığımız zaman acaba nasıl ayarlamalıyız. şundan dolayı soruyorum çift içerik olmasın diye kimisi kategoriler yahut etiketleri site haritasından çıkarılması gerektiğini söylüyor. sizin bu konudaki fikriniz ya da tecrübeniz nedir. bir de bu robots.txt dosyasının ayarları nasıl olmalı. özellikle feedburner ve yorumlar için nofollow mu denmeli. fikrinizi paylaşırsanız sevinirim. teşekkürler.

  4. @abct34

    bence
    sitemap da eğer adresler farklıysa onlar çift içerik algılanmaz fakat o linklerin içeriklerinde farklılık olursa elbette daha iyi olur, örneğin kategoriler ve etiketlerde yazıların bir kısmı vardır ama yazıların adreslerinde yazının tamamı vardır, bu idealdir. etiketler ve veya kategoriler sitemap tan çıkartmak gerekmez.

    robots.txt dosyası esasında bom boş olsa en iyisi bence, robots.txt dosyasında benim tavsiye edebileceğim tek şey sitemap ın .gz olarak sıkıştırılmış haline link verilmesi.
    yani örneğin şöyle:

    sitemap: http://blog.wolkanca.com/sitemap.xml.gz

  5. bizimle link deyisimi yaparmisiniz? karsilik olarak pr3 pr7 kadar link deyisimi yapabiliriz

  6. bu arada revisit-after ile ilgili bir şey duymuştum.
    40 yılda bir güncellediğiniz bir sayfada revisit-after="7 days" gibi bir şey yazdığınızda, zamanla o sayfada hiç güncelleme olmadığını gören arama motorları bir süre sonra o sayfayı, hiç uğramamak üzere kara listeye alıyorlarmış. amma dedikodu havasında oldu ama, dikkat etmek lazım sanırım.

  7. abi senin bir sözünü okumuştum; "google'ı sevin, o da sizi sevsin." bunlar da google'a aşk mektubu oluyor sanırım 🙂

Yorumlar kapatıldı.